Selasa, 15 Jun 2010

Tak terlintas nak derhaka...

Dulu, aku suh mak benti keje.. sbb aku dah keje.. leh bantu mak.. huh.. konon nyer lah.. pastuh, aku dapat interview sbg IT Admin kat CosmoPoint, Seremban.. Tp aku kena sambung Ijazah dulu sebelum dapat keje tuh.. So, dalam keadaan pasrah, aku balik tunjuk kan surat tawaran belajar tuh.. Mak yg dah x keje dgn berbekal kan pencen x seberapa, terus setuju.. Mak kata.. xpa lah adik.. rezeki Allah ada kat mana2.. adik belajar je lah.. bab duit biar mak fikirkan..huhu.. aku pun benti keje pastuh sambung belajar..

Mak sering menangis mengenangkan aku yg belajar nun jauh dari mata mak sbb aku di Kuala Lumpur.. Tiada siapa.. hanya bersama kawan2 seperjuangan.. Duit, doa dan semangat sentiasa mak kirim kan.. walaupun mak sendiri x da duit.. huhu.. kejam je rasa.. tp aku xlupa mak.. syg sgt kat mak..

Hari berganti bulan..bulan berganti tahun.. akhirnya aku tamat pengajian dia peringkat ijazah.. Pelbagai dugaan dan cabaran ku lalui.. Air mata mak x putus menangisi setiap apa cabaran dan dugaan yg ku lalui.. Walaupun mak menangis sama, tp mak selalu titip kan kata2 semangat supaya aku terus kan perjuangan ni..

Pada 13 June 2010, adalah hari bersejarah buat aku dan kawan2 utk dihadiahkan segulung ijazah setelah bertahun kami menuntut ilmu dari guru2 yg sangat2 berdedikasi, di KLMU.. Tapi pada hari itu jugalah aku hampir2 mengecewakan orang yang paling aku sayang yang aku kasihi sepenuh hati.. Maafkan adik mak..

Aku mengalami “senggugut” yg sangat dasyat pada pagi itu.. Lantas aku bekata pada mak.. Tak da mood lah nk g Konvo ni.. aku terlalu ikot emosi.. Lantas mak menangis.. Aku rasa berdosa sekali.. Mak terus duduk berdoa, sambil tawarkan air suam utk aku agar aku berasa selesa.. Aku masih tidak bersiap utk ke majlis Konvo.. kerana emosi aku yg bersilih ganti dengan rasa marah, sakit hati.. segalanya serba tak kena.. Tp.. doa seorg ibu tuh di makbul kan Allah.. Doa seorg ibu yang nk tgk anaknya di atas pentas amek segulung ijazah itu makbul oleh satu panggilan dari kak ila yang memesan membawa barang yang tertinggal..ku gagahi diri pergi membawa barang amanah dari kak ila tuh..

Aku bersiap dalam bermuka ketat.. Memandu perlahan.. lantas sampai di kawasan parking jam 6.45 pg.. Mak berkata lagi.. Adik senyum lah sikit.. Mak sayang adik.. Tanpa dipaksa2 air mata mak meluru laju seperti air terjun.. begitu juga air mata ku.. Rasa bersalah menghimpit diri.. Anak apa kah aku sampai sanggup membuat mak menangis..?? Ya, Allah.. Ampun kan hambamu ni Ya, Allah.. Mak, maafkan adik.. setelah kemaafan ku pohon dari mak tersayang, aku berjalan beriringan dengan mak masuk kedewan..

Sekali lagi mak menangis.. Bila aku berada di atas pentas.. walaupun bukan sebagai pelajar cemerlang, tapi sebagai anak yang cemerlang bg mak.. Air mata kegembiraan mak terserlah.. kebahagiaan terpancar.. kerana akhirnya.. aku berjaya menangangi emosi aku yg x stabil itu.. Habis mak ceritakan pada semua “mak-mak” pelajar yang ada kat sana.. kisah aku x nak g konvo.. huhu..

Apa2 pun.. semua dah berlalu.. aku MC pada keesokan harinya.. huhu.. Sekali lagi.. Mak.. jangan lah mak nangis lg yer.. walaupun adik dah takada di muka bumi ini.. Adik tetap sayang mak.. Lebih dari segala2nya.. Maafkan adik yer mak.. Syukur pada mu Ya Allah.. kerana kebahagiaan masih milik kami..

3 cakap-cakap:

cyrusdavirus berkata...

sedih aku.. patut aku konvo skali tp sebab ada hutang kolej hold aku.. mak aku menangis.. aku xbleh nk wat ape.. hmm

: : memeng : : berkata...

huhu.. ko x amek ptptn or other scholar ke?

Tanpa Nama berkata...

sedih bile baca..trigat time konvo dulu...adik kata bile Kak Ni jalan trima skrol..air mata mak menitis...Terlintas di hati...mgkin Mak tekenag akan kite swaktu kecil..n bagaimana mak mndidik kiter shingga impiannya tercapai mlihat anaknya berjaya.....mak kata walaupun Mak xbjaya mcm kami...Namun bgi kami sbagai anak....mak telah bjya mndidik kami mjdi ank yg baik....Mak Kami SYG MAK......

Catat Ulasan