Rabu, 17 Februari 2010

Doa Makan dan Minum ;)

Salam.. Hari ni saya nak kongsi sesuatu.. Gambar dibawah adalah doa makan yg saya dapat dr seorang nenek di kampung saya pada 2008.. saya panggil dia Nek Yam.. Doa ni, Nek Yam dah amal kan dr zaman dia anak dara lg.. Macam2 kisah kelebihan doa ini.. kalau nak tahu nanti saya cerita.. dan..doa ini juga telah saya amalkan sejak kecil.. Arwah atuk saya yang ajar.. Mungkin ramai yang dah tahu doa ini, tapi tidak mengamalkannya..

Kelebihan membaca doa ini sebelum makan dan minum:
- menghindarkan diri dari disantau
- mengelakkan dari termakan benda2 sihir
- menjaga keselamatan diri
- andai terkena sihir, atau keracunan, akan cepat pulihnya.. insyaAllah..

Walaupun, saya selalu baca doa ini setiap kali waktu makan dan minum, tp saya tak lari dari ujian Allah.. terkena sihir dan keracunan.. tp Alhamdulillah.. cepat sembuhnya.. janji Yakin dan percaya pada ayat2 Allah.. ;) insyaAllah mujarab..


- Renung-renungkan dan selamat beramal -

4 cakap-cakap:

SnuggyDarlin berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
: : memeng : : berkata...

Salam..

hehehe.. jd kawan boleh jew.. ;)
jd follower sya eh.. hehe..
makan utk hidup.. hahaha.. ;)

Apau berkata...

aku tau 'Allahuma bariq lana.... smpi abis tu je, xpnh lak bca pnjg2 cm ko.

p/s leh translate dlm rumi x? ehehehe

maskoi berkata...

Assalamualaikum....menerima ujian dari Allah menunjukan anda masih di kasihi Allah pelihara solat,pelihara ibadat semuga anda sentiasa di Rahmati Allah...blog yang baik teruskan menulis.

Catat Ulasan